instagram57facebook 

Uit liefde

(geschreven en voorgedragen bij het concert van Veere’s Genoegen in de Zeeuwse Concertzaal)

Song to the moon

Er zijn zoveel gedichten en liedjes te vinden
van iemand die praat naar de maan
het heeft iets aantrekkelijks, denk ik, te weten
dat hij je toch niet kan verstaan

Omdat hij hoog in de hemel
van boven beneden kan zien als iets kleins en kwetsbaar
dus als ik hem zeg dat ik je zo mis
dan schijnt hij zijn licht en val ik in slaap
dan weet ik dat zij er morgen weer is
en zing ik liedje voor haar

Zing de zon tegemoet
heb de ochtend gegroet
geef het donker een zoen
dit is Song to the moon

Shall i compare thee to a summersday

Ik wilde jou vergelijken met een zomerdag.
dus vroeg ik Chatgpt voor een overzicht
van de overeenkomsten en verschillen
tussen jou en een zomerdag

De overeenkomsten zijn duidelijk.
Jullie zijn beide warm, jullie zijn aantrekkelijk,
licht, veranderlijk en een symbool van leven en groei.

Dan de verschillen:
de zomer is passiever, althans volgens ChatGPT.
Maar die heeft jou nog nooit uitgeteld op de bank voor de tv zien liggen.

Daarnaast ben jij persoonlijker, een zomerdag kent mij niet.
Daar heeft hij een punt. Het kennen van mensen is volgens mij exclusief toebedeeld aan de herfst.
Die met de grootst mogelijke persoonlijke aandacht zijn regen en koud afstemt
op de tijden dat die mensen buiten zijn waar hij het meest een hekel aan heeft.

En volgens chatgpt ben jij altijd van waarde, ongeacht het weer.
Wederom Chatgpt heeft jouw onweersbuien nog nooit mogen aanschouwen.

Maar, stel dat ik zou moeten  kiezen tussen jou en een zomerdag.
doe mij dan maar de warme chocomel, samen onder een fleecedeken
en de all you need is love christmas special,

Gabriella’s Song

Ik besef het mij maar al te goed, ik ben geen vrouw
ik heb nog nooit typische vrouwendingen gedaan,
zoals met zijn allen naar de wc of niet alleen durven fietsen in het donker,

Ik heb nog nooit een overvolle handtas gehad, waar ik alles in wist te vinden.
en heb nog nooit met mijn sleutels tussen mijn vingers door het donker gefietst,
als een wapen die ik nooit wilde gebruiken.
Ik heb nog nooit schoenen gekocht omdat ze bij mijn tas passen.
en heb nog nooit om hoeven fietsen voor een te donkere straat of park in de nacht

Ik heb nog nooit het eten van een ander opgegeten
terwijl ik bij het bestellen eigenlijk zei dat ik niet hoefde
en heb nog nooit via een winkelruit hoeven te kijken wie er achter mij loopt

Ik heb nog nooit geweten wat een beautyblender is, of een peplum
en heb nog nooit hoeven aan te horen dat mijn kleding ergens om vroeg

Ik heb nog nooit een dagdeel hoeven opeisen, hoeven zeggen dat de nacht van mij is
En heb nog nooit zoals Gabriella in As it is in Heaven hoeven zingen
dat vanaf vandaag mijn leven van mij is

En daarom kan ik maar beter even luisteren,
naar degene die dat wel hebben,
Naar Gabriella’s song.